Ett nytt transportlandskap växer fram
beräknats skulle kunna ta vattenvägen
i stället. Kraftigt ökad e-handel med
utlandet och det nya konsumtionsbeteende
som växer fram lägger grunden för en
transportkollaps. Transportvolymerna
kommer att öka kraftigt de närmsta åren.
Om inte gods kan lastas om till
vattenvägen med ökad närsjöfart så
riskeras Mälardalens tillväxt och välfärd.
Närsjöfarten från nordeuropeiska hamnar
upp i Östersjön har den största poten-
tialen att lasta av landtransporterna. Vi har
nu flera goda exempel som visar att det
fungerar i praktiken. Både roro-trafiker och
konventionella lolo-trafiker som går
på Oxelösunds Hamn visar nyttan och
möjligheten. Trailers, transportkassetter
och 45 fots pallet wide containers är
utmärkta lastbärare för att snabbt byta
från land- till sjötransport. Den konventio-
nella feedertrafiken med internationella
containers till och från de stora hubbarna
i Europa gör samma nytta. Ett exempel
gäller godstrafiken till och från Finland,
som till största delen är lastbilsburen, och
där merparten ska till eller från Mälardalen
och söderut. Detta skapar hård trafikbe-
lastning på Stockholmsområdet, inte minst
Essingeleden. I reportaget på nästa sida
kan du läsa om hur vattenvägen utnyttjas
längre väg och avlastar landinfrastrukturen
– en ”Förbifart Stockholm” redan idag.
Vi möter framtiden.
Välkomna till Oxelösunds Hamn på
befintliga trafiksystem eller med nya.
Erik Zetterlund
VD
ETT NYHETSBREV FRÅN OXELÖSUNDS HAMN
Mälardalens unika regionala demografi
och dynamik kommer att innebära allt
större transportvolymer. Både kon-
sumtions- och produktionskraften ökar
ordentligt i Stockholm – Mälardalen.
Den ligger i linje med det som kan kallas
framväxten av en megastad om än i
mindre format. Samma mönster
återfinns på östra sidan av Östersjön.
Det ger östersjöregionen en helt unik
och drivande dynamik med en fantastisk
potential som endast hotas av instabil
geopolitik, bostadsbrist eller svaga
varuförsörjningskedjor.
Eftersom utländska lastbilar inte ingår i
svensk statistik är vägnätet mer belastat än
vad beräkningarna visar. Det betyder att
fler transporter än vad som tidigare
OKTOBER 2017