19-0365 Position nr 2 2019 SE Webb

Position #2 Oktober 2019 Det är fortfarande en hel del kvar innan den nya terminalen för flytande naturgas kan börja byggas i Oxelösunds hamn. Den nya detaljplanen som klubbades igenom av kommunfullmäktige i somras har överklagats. Nu går projektet in i nästa fas som är detailed design. Efter att miljötillståndsansökan har förklarats komplett av miljö- prövningsdelegationen, återstår en handläggningstid på cirka sex månader. Klartecknet för byggstart kommer förhoppnings- vis i början av nästa år, vilket innebär att projektet nu kan övergå till ”detailed design”. Denna fas innebär bland annat en mer definierad utformning av termi- nalen och fördjupade kontakter med leverantörer. Oxelösunds Hamns verksamhet och tjänster utvecklas hela tiden. Inför den stora sats- ningen på en ny gasterminal har hamnen bildat ett helägt dotterbolag, OxGas. Douglas Heilborn förklarar bakgrunden och fördelarna med organisationen. – Att bygga och driva en LNG-terminal ryms inte inom vårt nu- varande verksamhetstillstånd för hamnen. För att driva projektet har vi därför bildat ett eget bolag. OxGas är till 100 procent ägt av Oxelösunds Hamn och vi är unika som projekterar, bygger och driver terminalen själva. Anledningen är att vi vill ha full kontroll över kvalitet, tidplan och kostnader samt behålla öppen- heten när det gäller vilka som erbjuds kapacitet i terminalen. Terminalen blir en öppen terminal med kapacitet även för t ex fartygsbränsle. Ny placering med idealiska förhållanden Både placering och dimensioner för den nya terminalen har justerats. Jens Jacobsen, chef för Teknik & Underhåll på Oxelösunds Hamn, förklarar varför termi- nalen för flytande gas är så passande för Oxelösunds Hamn. – Gasen hanteras i flytande form när den Ett steg närmare den nya terminalen Douglas Heilborn Jens Jacobsen

RkJQdWJsaXNoZXIy NzM4MDc1