1 / 4 Next Page
Basic version Information
Show Menu
1 / 4 Next Page
Page Background

Ett nytt transportlandskap växer fram

beräknats skulle kunna ta vattenvägen

i stället. Kraftigt ökad e-handel med

utlandet och det nya konsumtionsbeteende

som växer fram lägger grunden för en

transportkollaps. Transportvolymerna

kommer att öka kraftigt de närmsta åren.

Om inte gods kan lastas om till

vattenvägen med ökad närsjöfart så

riskeras Mälardalens tillväxt och välfärd.

Närsjöfarten från nordeuropeiska hamnar

upp i Östersjön har den största poten-

tialen att lasta av landtransporterna. Vi har

nu flera goda exempel som visar att det

fungerar i praktiken. Både roro-trafiker och

konventionella lolo-trafiker som går

på Oxelösunds Hamn visar nyttan och

möjligheten. Trailers, transportkassetter

och 45 fots pallet wide containers är

utmärkta lastbärare för att snabbt byta

från land- till sjötransport. Den konventio-

nella feedertrafiken med internationella

containers till och från de stora hubbarna

i Europa gör samma nytta. Ett exempel

gäller godstrafiken till och från Finland,

som till största delen är lastbilsburen, och

där merparten ska till eller från Mälardalen

och söderut. Detta skapar hård trafikbe-

lastning på Stockholmsområdet, inte minst

Essingeleden. I reportaget på nästa sida

kan du läsa om hur vattenvägen utnyttjas

längre väg och avlastar landinfrastrukturen

– en ”Förbifart Stockholm” redan idag.

Vi möter framtiden.

Välkomna till Oxelösunds Hamn på

befintliga trafiksystem eller med nya.

Erik Zetterlund

VD

ETT NYHETSBREV FRÅN OXELÖSUNDS HAMN

Mälardalens unika regionala demografi

och dynamik kommer att innebära allt

större transportvolymer. Både kon-

sumtions- och produktionskraften ökar

ordentligt i Stockholm – Mälardalen.

Den ligger i linje med det som kan kallas

framväxten av en megastad om än i

mindre format. Samma mönster

återfinns på östra sidan av Östersjön.

Det ger östersjöregionen en helt unik

och drivande dynamik med en fantastisk

potential som endast hotas av instabil

geopolitik, bostadsbrist eller svaga

varuförsörjningskedjor.

Eftersom utländska lastbilar inte ingår i

svensk statistik är vägnätet mer belastat än

vad beräkningarna visar. Det betyder att

fler transporter än vad som tidigare

OKTOBER 2017