Position #3 November 2016
Med sitt goda geografiska läge, den stora kapaciteten på ytor,
lager och utrustning, samt generösa öppettider, erbjuder
Oxelösunds Hamn många unika fördelar när det gäller linje-
trafik. Vi tog en pratstund med SOL North Europe Service och
AtoB@C, två företag som nyligen valt Oxelösunds Hamn som
samarbetspartner.
Läge
för linjer
SOL North Europe Service (SNES)
är ett helägt dotterbolag till SOL
som tillhandahåller logistiktjänster
till bland annat skogsindustrin i
Sverige och Finland. SNES fraktar
skogsprodukter och hanterar
systemtrafik från bruk i Finland
och Sverige till kontinenten och
Storbritannien. Kring årsskiftet 2015/2016 började SNES
anlöpa Oxelösunds Hamn i sin linjetrafik.
- Det var läget som avgjorde. Oxelösunds Hamn innebär en
mycket liten deviation för vår linjetrafik, med en insegling på
bara en timme. Vi upplever också att hamnen är mycket flexi-
bla att samarbeta med. De har bra utrustning och ett stort
engagemang, berättar Jonas Wåhlin, General Manager på
SNES. Det är på linjen mellan Kemi och Oulu/Finland och
Zeebrugge/Belgien och Tilbury/England, som Oxelösund nu
blir en anhalt på vägen. Till en början varannan vecka, men på
SOL hoppas man på anlöp varje vecka.
- Vi fraktar SECU-boxar med pappersprodukter från norra
Finland till Tilbury via Zeebrugge. På den linjen blev det ett
både ekonomiskt, praktiskt och klimatsmart val att även frakta
RDF-avfall i nordgående riktning, som lastas av i Oxelösund
och går vidare till värmeverk. Vi är ett entreprenörsdrivet och
flexibelt rederi, och det är sådana här lösningar vi gillar. Det
har hittills gått mycket bra, och vi har planer och kapacitet att
utöka frekvensen till veckoanlöp, avslutar Jonas.
RDF med SOL
North Europe Service