Background Image
Previous Page  2 / 4 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 2 / 4 Next Page
Page Background

Position #3 November 2016

Med sitt goda geografiska läge, den stora kapaciteten på ytor,

lager och utrustning, samt generösa öppettider, erbjuder

Oxelösunds Hamn många unika fördelar när det gäller linje-

trafik. Vi tog en pratstund med SOL North Europe Service och

AtoB@C, två företag som nyligen valt Oxelösunds Hamn som

samarbetspartner.

Läge

för linjer

SOL North Europe Service (SNES)

är ett helägt dotterbolag till SOL

som tillhandahåller logistiktjänster

till bland annat skogsindustrin i

Sverige och Finland. SNES fraktar

skogsprodukter och hanterar

systemtrafik från bruk i Finland

och Sverige till kontinenten och

Storbritannien. Kring årsskiftet 2015/2016 började SNES

anlöpa Oxelösunds Hamn i sin linjetrafik.

- Det var läget som avgjorde. Oxelösunds Hamn innebär en

mycket liten deviation för vår linjetrafik, med en insegling på

bara en timme. Vi upplever också att hamnen är mycket flexi-

bla att samarbeta med. De har bra utrustning och ett stort

engagemang, berättar Jonas Wåhlin, General Manager på

SNES. Det är på linjen mellan Kemi och Oulu/Finland och

Zeebrugge/Belgien och Tilbury/England, som Oxelösund nu

blir en anhalt på vägen. Till en början varannan vecka, men på

SOL hoppas man på anlöp varje vecka.

- Vi fraktar SECU-boxar med pappersprodukter från norra

Finland till Tilbury via Zeebrugge. På den linjen blev det ett

både ekonomiskt, praktiskt och klimatsmart val att även frakta

RDF-avfall i nordgående riktning, som lastas av i Oxelösund

och går vidare till värmeverk. Vi är ett entreprenörsdrivet och

flexibelt rederi, och det är sådana här lösningar vi gillar. Det

har hittills gått mycket bra, och vi har planer och kapacitet att

utöka frekvensen till veckoanlöp, avslutar Jonas.

RDF med SOL

North Europe Service