Position #2 Maj 2018
En ren naturkraft
i hamnen
inom ståltillverkningen. Just nu planerar
vi tillsammans med SSAB och andra
parter var terminalen ska anläggas för att
fungera så effektivt och säkert som möjligt.
Vi har också en dialog med boende i när-
området. Detta är ett stort steg vi tar, men
ett steg som måste tas för miljön, berättar
Douglas Heilborn, vd på Oxelösunds
Hamn.
Kapacitet för naturgasdrivna fartyg
I det första steget planeras en mindre
terminal vara i drift 2021, för att under
kommande år få utökad kapacitet.
Terminalen kommer också att byggas för
att kunna hantera biogas. En naturgas-
terminal kommer inte bara att kunna
förse SSAB med bränsle, utan också de
fartyg som trafikerar hamnen och behöver
bunkra bränsle.
- Fartygsindustrin ställer om till naturgas-
drift, och vi måste vara proaktiva och
motsvara branschens behov. Vi kommer
att ha två fartyg i regelbunden trafik hos
oss redan i höst. SSAB och Oxelösunds
Hamn har stor påverkan på regionen
omkring oss, och vår vision är att den här
omställningen ska leda till ökad miljö-
hänsyn och hållbarhetstänkande även i
andra branscher, avslutar Douglas.
Ståltillverkningens grunder har varit
desamma i mer än tusen år, där kol och
koks används som bränsle vid stålfram-
ställning i masugnar. SSAB i Oxelösund
ska nu ersätta kolet med naturgas och el.
Det innebär att masugnarna kan ersät-
tas med eldriven s.k. ljusbågsugn – ett
enormt kliv framåt, som innebär att ut-
släppen av koldioxid kan minska med upp
till 90 % i en bransch som idag är bland
de ledande inom utsläpp. I denna omställ-
ning spelar Oxelösund Hamn en viktig roll.
- Med en naturgasterminal i hamnen kan
vi ta emot den flytande naturgas som
behövs för att lyckas med omställningen
Oxelösunds Hamn och SSAB är tätt förknippade, genom ägande och samarbete, men
också genom sina utvecklingsplaner för framtiden. Tillsammans planeras nu en anlägg-
ning för flytande naturgas (LNG) som inte bara kommer att minska utsläppen av koldioxid
drastiskt, utan också skapa nya möjligheter för hamnens kunder.