Position #3 Oktober 2017
mer efterfrågat en snabbare rutt till
Nådendal. I och med hårdare regleringar
av körtider har man haft svårare att nå
upp till vår existerande Finnlink-linje från
Kapellskär i tid, bland annat på grund av
trafiksituationen i och omkring Stock-
holm. Vi började titta på ett alternativ
och såg att Oxelösunds Hamn hade de
bästa förutsättningarna, berättar Rickard
Majegård, Key Account Manager på
Finnlines.
Rätt läge avgjorde
Det var bland annat tack vare Oxelösunds
Hamns industriella profil och goda geo-
grafiska läge beslutet togs. Det var viktigt
med en direkt anslutning till E4. Hamnen
fick heller inte ligga så långt söderut att
sjösträckan blev för lång.
- En rundtur till och från Nådendal skulle
ligga kring 24 timmar. En annan avgö-
rande faktor var att vi upplevde hamnen
som mycket serviceinriktad. Vi fick träffa
representanter från många delar av verk-
samheten, och upplevde genomgående
alla som mycket lösningsorienterade.
Bemötandet vi fick var mycket bra, och
det var enkelt att lösa problem tillsam-
mans. Trots att det var under sommar-
månaderna fick vi linjen att snurra väldigt
snabbt, fortsätter Rickard.
Ett mer hållbart alternativ
Den nya linjen mellan Oxelösund och
Nådendal testades mellan den 11 juli och
22 september. Den har inneburit stora
vinster för miljön då transporter ytterligare
Finnmaster
Under sommaren har Finnlines,
i samarbete med Oxelösunds Hamn,
testat en ny fraktlinje för RoRo-trafik
mellan Oxelösund och finska Nådendal.
Målet har varit att erbjuda ett alternativ
till Kapellskär, och att skapa tidsvinster
för kunder som anländer från södra
Sverige.
Mellan juli och september har den nya
linjen trafikerats av fartyget M/V Finnmaster
som har en lastkapacitet på 1800 längd-
meter. Frekvensen har varit 3-4 gånger i
veckan i vardera riktning, och linjen har
varit inriktad mot rullande last.
- De av våra kunder som kommer från
södra Sverige har de senaste åren allt
Ny linje till Nådendal har
kapat trafiktimmar