Previous Page  3 / 4 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 3 / 4 Next Page
Page Background

Position #10 April 2015

Är du nyfiken på att höra mer om våra

tjänster? Vi berättar gärna! Hör av dig!

0155-25 80 00

Oxelösunds hamn. Logistik är ju trots allt en bransch som av

sin natur aldrig är stillastående. Johan Hammarström har lång

erfarenhet inom sitt område, och har sett branschen förändras.

– Förr var telefonen mitt främsta verktyg. Numera finns en hel

del andra sätt att hitta information om fartygen, till exempel

trackingsystemet Marine Traffic. Och ibland, när man inte får

direktkontakt med fartyget, kan mitt jobb vara rena detektivar­

betet för att till exempel uppskatta en ankomsttid. Men än så

länge finns det inget som ersätter telefonen och den personli­

ga kontakten, säger Johan.

Delaktighet skapar

ännu bättre kundservice

Informationen som Johan Hammarström samlar in från kunden,

används som underlag i Lasse Johanssons arbete som resurs­

planerare. Hans jobb är att tilldela varje produktionsuppdrag

just de resurser som bäst möter kundens unika behov. En bra

kundkontakt är viktig, men Oxelösunds Hamn har också varit

föregångare när det gäller att bygga upp en platt arbetsorgani­

sation med god internkommunikation och delaktighet.

– Vi har gått från en traditionell förmansstyrd organisation.

Nu är vi på väg in i en organisation där alla medarbetare är

delaktiga i planeringen och uppföljningen av hur det har gått.

På så sätt får vi med alla aspekter av hur vi klarar av våra upp­

drag och hur vi möter våra kunder och deras behov. Vi har en

organisation där varje medarbetare verkligen förstår kunden.

Vi jobbar aktivt med kompetensutveckling, där alla har stor

påverkan på hur de bäst ska utveckla sina egna och arbetsla­

gets kompetenser, berättar Lasse Johansson, resursplanerare

på Oxelösunds Hamn.

En typisk dag i Oxelösunds Hamn börjar med ett morgonmöte

där de olika arbetslagen samlas och tillsammans går igenom

uppdragen för kommande dygn. Här är Johan och Lasse alltid

delaktiga. Denna organisationsform har inte bara förbättrat

kundservicen, utan också den interna sammanhållningen.

- Det har tagit några år att komma dit vi är idag, men nu märker

vi att både vi och våra kunder verkligen tjänar på vår organisa­

tionsform. Framför allt är det roligare när vi alla vill vara med

och förbättra, utveckla varandra och vara delaktiga. Eller som

en nyanställd nyligen sade till mig efter sin introduktionsutbild­

ning: "Det verkar som att alla här gillar sitt jobb". Då vet man att

vi har lyckats, avslutar Lasse Johansson.

”Vi jobbar aktivt

med kompetens­

utveckling”

”Både vi och våra

kunder tjänar på

vår organisations-

form”

Johan Hammarström, produktionsplanerare

Lasse Johansson, resursplanerare