Position #10 April 2015
Är du nyfiken på att höra mer om våra
tjänster? Vi berättar gärna! Hör av dig!
0155-25 80 00
Oxelösunds hamn. Logistik är ju trots allt en bransch som av
sin natur aldrig är stillastående. Johan Hammarström har lång
erfarenhet inom sitt område, och har sett branschen förändras.
– Förr var telefonen mitt främsta verktyg. Numera finns en hel
del andra sätt att hitta information om fartygen, till exempel
trackingsystemet Marine Traffic. Och ibland, när man inte får
direktkontakt med fartyget, kan mitt jobb vara rena detektivar
betet för att till exempel uppskatta en ankomsttid. Men än så
länge finns det inget som ersätter telefonen och den personli
ga kontakten, säger Johan.
Delaktighet skapar
ännu bättre kundservice
Informationen som Johan Hammarström samlar in från kunden,
används som underlag i Lasse Johanssons arbete som resurs
planerare. Hans jobb är att tilldela varje produktionsuppdrag
just de resurser som bäst möter kundens unika behov. En bra
kundkontakt är viktig, men Oxelösunds Hamn har också varit
föregångare när det gäller att bygga upp en platt arbetsorgani
sation med god internkommunikation och delaktighet.
– Vi har gått från en traditionell förmansstyrd organisation.
Nu är vi på väg in i en organisation där alla medarbetare är
delaktiga i planeringen och uppföljningen av hur det har gått.
På så sätt får vi med alla aspekter av hur vi klarar av våra upp
drag och hur vi möter våra kunder och deras behov. Vi har en
organisation där varje medarbetare verkligen förstår kunden.
Vi jobbar aktivt med kompetensutveckling, där alla har stor
påverkan på hur de bäst ska utveckla sina egna och arbetsla
gets kompetenser, berättar Lasse Johansson, resursplanerare
på Oxelösunds Hamn.
En typisk dag i Oxelösunds Hamn börjar med ett morgonmöte
där de olika arbetslagen samlas och tillsammans går igenom
uppdragen för kommande dygn. Här är Johan och Lasse alltid
delaktiga. Denna organisationsform har inte bara förbättrat
kundservicen, utan också den interna sammanhållningen.
- Det har tagit några år att komma dit vi är idag, men nu märker
vi att både vi och våra kunder verkligen tjänar på vår organisa
tionsform. Framför allt är det roligare när vi alla vill vara med
och förbättra, utveckla varandra och vara delaktiga. Eller som
en nyanställd nyligen sade till mig efter sin introduktionsutbild
ning: "Det verkar som att alla här gillar sitt jobb". Då vet man att
vi har lyckats, avslutar Lasse Johansson.
”Vi jobbar aktivt
med kompetens
utveckling”
”Både vi och våra
kunder tjänar på
vår organisations-
form”
Johan Hammarström, produktionsplanerare
Lasse Johansson, resursplanerare