Stadig tillväxt
arbetsmiljö. Bil- och lastbilstrafiken på
kajerna är ett exempel, ett annat hur vi rör
oss på området. För att minimera olycks-
riskerna har vi satt stopp för gående till
och från fartyg. Det betyder att det krävs
bättre planering från agenter och besätt-
ningar när de ska iland. Förändrade regler
medför nya frågor och vi har granskat
och justerat många regler internt senaste
tiden. Allt detta ställer krav på vår egen
personal, men vi möter alla nya önskemål
med samma serviceanda som alltid.
För första gången trafikerar LNG-drivna
fartyg hamnen – det är Viikki och Haaga,
som kommer gå mellan Oxelösund, Luleå
och Brahestad. LNG-driften betyder lägre
avgasemissioner för närmiljön samt
kostnadseffektivare och mer miljövänliga
transporter för kunderna. Vi förväntar oss
en ökning av LNG-drivna fartyg över tid
och när vår nya terminal är färdig 2022
kommer de att kunna bunkra sitt bränsle
här hos oss, antingen med bil, båt eller
direkt från terminalen.
Vi erbjuder så mycket mer än en traditio-
nell hamn. Välkommen att ta del av vårt
All Inclusive-koncept med ett stuveri som
ska bli Europas bästa!
Douglas Heilborn
VD
ETT NYHETSBREV FRÅN OXELÖSUNDS HAMN
DECEMBER 2018
16,5m
Hamnens område genomgår en föränd-
ring. Vid hamnkontoret reser sig två nya
silotorn för cementprodukter, vi utvecklar
ny lageryta för nya magasin längs med
Gamla Oxelösundsvägen och en ny detalj-
plan för att möjliggöra LNG-terminalen
är under granskning. Vårt långvariga
samarbete med kunderna lönar sig och
gör att affärerna växer. Vi har en aktiv sälj-
avdelning – nyligen passerade vi 1 miljon
ton hanterat gods under 2018 på kaj 3-8,
en helt ny nivå jämfört med tidigare år.
Nu ser vi utväxlingen på gjorda investe-
ringar och hårt arbete av organisationen.
Större volymer och mer trafik innebär att
vi fokuserar ännu mer på säkerhet och
Foto: Bobo Lindblad