Position #3 December 2018
Position #3 December 2018
Krafttag för grönare produktion och friskare hav
Med täta transporter av torra bulkvaror
mellan Oxelösund, Luleå och Brahestad
(Raahe) i Finland är SSAB en engagerad
och betydande aktör i projektet.
Viikki och Haaga, som ägs av finska ESL
Shipping, byggdes på ett varv i Kina och
färdigställdes på sensommaren i år. För
Viikkis del gick hemfärden via den om-
talade Nordostpassagen.
– Rutten i Norra Ishavet är farbar endast
ett par månader under tidig höst, säger
Mikki Koskinen, CEO på ESL Shipping.
I gengäld sparar vi tre veckors restid
jämfört med andra vägar – och upp till
60% utsläpp, tack vare LNG-driften.
Teknik med utsikt
Viikki är 160 meter lång och 26 meter bred.
Det är rent, snyggt och funktionellt överallt,
och livet ombord kännetecknas av trygghet
och trivsel för alla. Här finns bland annat ett
–Tack vare möjligheten att kunna jobba
24/7 vid behov kan vi hålla en jämn och
hög belastning, säger Carl Johan Warf-
vinge. Fast utan personalens entusiasm
och vilja att ta sig an alla nya utmaningar
med en positiv inställning, hade det inte
funkat.
Respekt och säkerhet
– Vi är flexibla i allt vi gör, men väldigt
fyrkantiga när det gäller säkerhet.
Så måste det vara, betonar Carl Johan
Warfvinge, och menar att det handlar om
respekt.
– Även om vi skulle kunna tjäna någon
krona mer här och där, kommer vi aldrig
frångå principen om säkerheten främst.
Att alltid följa vårt säkerhetsreglemente,
är det enda som gäller för oss – utan
undantag.
En blick framåt
Förutom den kommande LNG-terminalen,
har det nyligen byggts två silor nära hamn-
kontoret. Det är Swecem, importör av
cement och bindemedel inom betong-
branschen, som uppför dessa. Ett annat nytt
projekt är den stora lagringsyta på 40.000 m
2
som håller på att ställas i ordning.
gym och, som det anstår ett finskt fartyg,
naturligtvis även en bastu. Från bryggan är
utsikten föröver slående. De tre lastluckorna
har en unik konstruktion – avancerad, men
ändå lättskött för att effektivisera tiden i
hamn så mycket som möjligt.
– Härifrån bryggan sköter vi hela
fartyget, säger Kari Levander, kapten
och befälhavare på Viikki. Det är luftigt,
lättillgängligt, genomtänkt och alla system
är konstruerade för att fungera optimalt
tillsammans.
Bra start för renare hav
Anne Lexelius är inköpschef för råvaror
på SSAB och dessutom Viikkis gudmor.
– Viikki och ELS Shippings satsning
är en mycket viktig del i vår strävan att
minska våra CO
2
-utsläpp. Vi är glada
att genom vår omställning till grönare
produktionsmetoder även kunna bidra till
miljövänligare sjöfart i Östersjön.
Douglas Heilborn på Oxelösunds hamn
summerar bakgrunden.
– Traditionell ståltillverkning leder till
mycket höga koldioxidutsläpp. Samtidigt
har sjöfarten och branschen mycket höga
krav på sig att minska emissionerna.
Därför är omställningen till LNG, flytande
naturgas, helt rätt för både SSAB och oss.
Hela den gröna omställningen av trans-
porterna till sjöss är en del av Bothnia Bulk,
ett delvis EU-finansierat projekt som syftar
till att halvera CO
2
-utsläppen i Östersjön.
Under sina tre år i hamnen har Carl Johan
Warfvinge, marknads- och försäljnings-
chef, upplevt en stor tillväxt inom samtliga
kundsegment.
– Vi ser en ökning hos mer eller mindre
samtliga våra kunder och känner oss
därför väl rustade inför en eventuell vänd-
ning i konjunkturen.
Mer förädling än försäljning
Det ökade trycket innebär en fokusering
på utveckling och förädling, snarare än mer-
försäljning. De tjänster man säljer måste
alltid hålla så hög kvalitet som är möjligt,
i synnerhet när pressen på maskiner och
utrustning är stor.
– Vi har ett eget koncept och en mycket
väl fungerande verksamhet som vi är stolta
över, säger Carl Johan Warfvinge. Vi har
satt en hög standard på våra tjänster och
den tullar vi inte på. När kunder kommer
till oss ska de alltid känna sig trygga i att
vi löser uppdraget på bästa sätt.
En stor del av lösningen heter engagerad
personal. I Oxelösunds hamn jobbar man
när det behövs, om det så är natt. Många
andra hamnar har bara dagverksamhet,
men att erbjuda hamntjänster dygnet runt
har varit en vinnande strategi i Oxelösund.
SSAB och Oxelösunds hamn tar
gemensamt ett mycket viktigt steg för
minskade koldioxidutsläpp. Om några
år ställer SSAB om till ny, miljövänligare
ljusbågsteknik och kommer då behöva
LNG i sin produktion. Men redan nu
tas Viikki och Haaga, världens första
LNG-drivna fartyg för torr last, i drift.
Fler båtar, mer gods, tätare trafik och
stort behov av mer personal – Oxelösunds
hamn upplever en kraftig ökning på alla
plan. Den nya lagringsytan som färdig-
ställs i vår, är redan uthyrd.
Hej Markus!
Han är ett välkänt ansikte för många av oss
i hamnen, men har nu en ny roll. Sedan 1
oktober är Markus Blom ny affärsutvecklare
för Oxelösunds Hamn. Markus kommer
närmast från en tjänst som verksamhets-
ledare på Terminal och ser med spänning
fram emot hamnens utveckling.
Vem är Markus?
–33 år gammal, växte upp i Nyköping, läste
sjöfartslogistik i Uddevalla och började
hoppa in som behovsanställd i Oxelösunds
hamn under studietiden, nu har jag varit
här i drygt fyra år och fått prova på flera
olika roller.
Vad är det mest spännande
med din nya roll?
–Att få vara med i den fortsatta utveck-
lingen av hamnen och sätta riktlinjerna för
hur vi ska ta oss framåt. I ”The all inclusive
port” har vi en bra grund att stå på med en
närmast unik konceptlösning, där vi genom
att koppla ihop samarbetspartners hjälper
kunderna att få smidigare och effektivare
logistikkedjor –genom en enda kontakt.
Vilka är de största utma-
ningarna du ser idag?
–Vi är inne i en väldigt expansiv fas, så för
oss själva är det är en viktig utmaning att se
till att kvaliteten på våra tjänster alltid är så
hög som både vi och våra kunder kräver
samtidigt som vi ska vara på tå och redo för
kommande behov och utmaningar.
Foto: Bobo Lindblad
Vad är LNG?
LNG, Liquefied Natural Gas eller flytande
metan, är naturgas som omvandlats
till flytande form. LNG ger inga utsläpp
av svavel eller stoft, minimala utsläpp
av kväveoxider och 50% lägre koldiox-
idutsläpp än konventionella bränslen.
Använder man dessutom förnybar LBG,
dvs flytande biogas, blir den gröna om-
ställningen ännu mer betydelsefull.
Foto: Bobo Lindblad
Väl rustade för framtiden