Previous Page  2 / 4 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 2 / 4 Next Page
Page Background

Position #3 Oktober 2017

mer efterfrågat en snabbare rutt till

Nådendal. I och med hårdare regleringar

av körtider har man haft svårare att nå

upp till vår existerande Finnlink-linje från

Kapellskär i tid, bland annat på grund av

trafiksituationen i och omkring Stock-

holm. Vi började titta på ett alternativ

och såg att Oxelösunds Hamn hade de

bästa förutsättningarna, berättar Rickard

Majegård, Key Account Manager på

Finnlines.

Rätt läge avgjorde

Det var bland annat tack vare Oxelösunds

Hamns industriella profil och goda geo-

grafiska läge beslutet togs. Det var viktigt

med en direkt anslutning till E4. Hamnen

fick heller inte ligga så långt söderut att

sjösträckan blev för lång.

- En rundtur till och från Nådendal skulle

ligga kring 24 timmar. En annan avgö-

rande faktor var att vi upplevde hamnen

som mycket serviceinriktad. Vi fick träffa

representanter från många delar av verk-

samheten, och upplevde genomgående

alla som mycket lösningsorienterade.

Bemötandet vi fick var mycket bra, och

det var enkelt att lösa problem tillsam-

mans. Trots att det var under sommar-

månaderna fick vi linjen att snurra väldigt

snabbt, fortsätter Rickard.

Ett mer hållbart alternativ

Den nya linjen mellan Oxelösund och

Nådendal testades mellan den 11 juli och

22 september. Den har inneburit stora

vinster för miljön då transporter ytterligare

Finnmaster

Under sommaren har Finnlines,

i samarbete med Oxelösunds Hamn,

testat en ny fraktlinje för RoRo-trafik

mellan Oxelösund och finska Nådendal.

Målet har varit att erbjuda ett alternativ

till Kapellskär, och att skapa tidsvinster

för kunder som anländer från södra

Sverige.

Mellan juli och september har den nya

linjen trafikerats av fartyget M/V Finnmaster

som har en lastkapacitet på 1800 längd-

meter. Frekvensen har varit 3-4 gånger i

veckan i vardera riktning, och linjen har

varit inriktad mot rullande last.

- De av våra kunder som kommer från

södra Sverige har de senaste åren allt

Ny linje till Nådendal har

kapat trafiktimmar