Mer RoRo
i framtiden
Position #3 Oktober 2017
flyttas från hårt belastad landsväg till
sjötrafik. Nu ska resultatet av testverksam-
heten utvärderas och optimeras, för en
eventuell fortsättning våren 2018.
- Vi är mycket nöjda med hur verksam-
heten fungerade. Driften gick mycket
bra, och vi har ett bra samarbete med
Oxelösunds Hamn. Vår utmaning inför
framtiden är att nå ut ännu bättre till
kunderna och förändra deras tankesätt.
Många är kvar i gamla vanor och har
ännu inte upptäckt fördelarna att lägga
om mer landtrafik till sjötrafik, avslutar
Rickard.
Daniel Johansson är produktionschef för Terminal på
Oxelösunds Hamn. Han är mycket nöjd med projektet
tillsammans med Finnlines och ser gärna en ökning inom
RoRo-trafik framöver.
Vad var projektets största utmaning?
Att få lastbilslogistiken på plats, och att hitta en bra lösning
för arbetstider. Projektet genomfördes till stor del under
semestermånaderna, men tack vare flexibiliteten i vår
organisation och våra medarbetares engagemang hittade
vi ett effektivt arbetssätt.
Är du nöjd med resultatet?
Jag tycker vi fick till en mycket bra drift tillsammans med
Finnlines. I Oxelösund har vi mycket goda förutsättningar
för RoRo-trafik, med kort insegling och direkt anslutning till
motorväg och järnväg. Idag jobbar vi främst inom bulk
och styckegods, men jag ser gärna en ökning inom RoRo
i framtiden.
Daniel Johansson
Produktionschef Terminal