Position #12 December2015
Hamnar har mycket gemensamt med
fastighetsbranschen. Läget är viktigt.
Daniel Johansson ansvarar för att
Oxelösunds Hamns terminaltjänster
håller högsta möjliga kvalitet.
Med
terminalen
utanför
fönstret
En hamnterminal är en mångsidig verksamhet. Här ska
land- och sjötrafik knytas ihop, och varje dag innebär nya ut
maningar. Skrot, tackjärn, salt och pappersbalar. Det är bara
några exempel på gods som lastas och lossas till och från last
bil eller järnväg. Daniel Johansson har jobbat som områdes
chef för terminal och gate på Oxelösunds Hamn i två år. Och
här sätter man målet högt. Visionen är att vara Östersjöns
ledande hamnterminal. Det är ett helhetsåtagande där flera
områden spelar in, till exempel kvalitet på tjänsteutbud och
service. Oxelösunds Hamn har många fördelar, bland annat
ett utmärkt geografiskt läge och goda förutsättningar när det
gäller infrastruktur.
- Vi har kort insegling som är isfri året om, och ett hamndjup
på 16,5 meter. Dessutom har vi en direkt anslutning till både
järnväg och motorväg. Järnvägsspåren ligger bokstavligt talat
bara 200 meter från mitt kontorsfönster. Mitt jobb är att ha
kunden i fokus och förse dem med så bra service som möjligt,
och här finns verkligen alla delar på plats, berättar Daniel.
Sammansvetsad organisation
Vägen mot att uppnå visionen handlar också mycket om ar
betssätt och medarbetarskap. En hamn är en mångfacetterad
arbetsplats, där många olika yrkesroller samverkar. Att aktivt
utveckla processer och arbetssätt blir därför ett område där
alla medarbetare kan vara med och bidra.
- För att bli bäst måste man alltid fortsätta förbättras. De
senaste åren har vi också utvecklats mycket. Vi har jobbat oss
bort från en centralstyrd organisation, till ett arbetssätt där alla
medarbetare har en mycket högre grad av såväl eget ansvar
som frihet. Det har gjort oss till ett mer sammansvetsat gäng.
Det gör också att vi idag kan erbjuda våra kunder en unik
servicegrad, säger Daniel.
Varje arbetsdag inleds med s.k. daglig styrning, där alla
arbetslag samlas på morgonen och gemensamt går igenom
dagens uppdrag. Medarbetarna och arbetslagen på terminal
planerar sedan till stor del själva sin arbetsdag. Det har skapat
en företagskultur med kortare kontaktvägar, mer förståelse för
varandras uppgifter, och framför allt högre effektivitet.
- Det känns verkligen att vi har valt rätt väg. Själv tror jag att
vi kommer gå allt mer mot att erbjuda våra kunder helhets
lösningar inom logistik och transport. Vår organisation har
kunnandet och mångsidigheten som krävs för att göra det,
avslutar Daniel.
Daniel Johansson, Områdeschef Terminal/Gate
Foto Bobo Lindblad