Previous Page  2 / 4 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 2 / 4 Next Page
Page Background

Position #12 December2015

Hamnar har mycket gemensamt med

fastighetsbranschen. Läget är viktigt.

Daniel Johansson ansvarar för att

Oxelösunds Hamns terminaltjänster

håller högsta möjliga kvalitet.

Med

terminalen

utanför

fönstret

En hamnterminal är en mångsidig verksamhet. Här ska

land- och sjötrafik knytas ihop, och varje dag innebär nya ut­

maningar. Skrot, tackjärn, salt och pappersbalar. Det är bara

några exempel på gods som lastas och lossas till och från last­

bil eller järnväg. Daniel Johansson har jobbat som områdes­

chef för terminal och gate på Oxelösunds Hamn i två år. Och

här sätter man målet högt. Visionen är att vara Östersjöns

ledande hamnterminal. Det är ett helhetsåtagande där flera

områden spelar in, till exempel kvalitet på tjänsteutbud och

service. Oxelösunds Hamn har många fördelar, bland annat

ett utmärkt geografiskt läge och goda förutsättningar när det

gäller infrastruktur.

- Vi har kort insegling som är isfri året om, och ett hamndjup

på 16,5 meter. Dessutom har vi en direkt anslutning till både

järnväg och motorväg. Järnvägsspåren ligger bokstavligt talat

bara 200 meter från mitt kontorsfönster. Mitt jobb är att ha

kunden i fokus och förse dem med så bra service som möjligt,

och här finns verkligen alla delar på plats, berättar Daniel.

Sammansvetsad organisation

Vägen mot att uppnå visionen handlar också mycket om ar­

betssätt och medarbetarskap. En hamn är en mångfacetterad

arbetsplats, där många olika yrkesroller samverkar. Att aktivt

utveckla processer och arbetssätt blir därför ett område där

alla medarbetare kan vara med och bidra.

- För att bli bäst måste man alltid fortsätta förbättras. De

senaste åren har vi också utvecklats mycket. Vi har jobbat oss

bort från en centralstyrd organisation, till ett arbetssätt där alla

medarbetare har en mycket högre grad av såväl eget ansvar

som frihet. Det har gjort oss till ett mer sammansvetsat gäng.

Det gör också att vi idag kan erbjuda våra kunder en unik

servicegrad, säger Daniel.

Varje arbetsdag inleds med s.k. daglig styrning, där alla

arbetslag samlas på morgonen och gemensamt går igenom

dagens uppdrag. Medarbetarna och arbetslagen på terminal

planerar sedan till stor del själva sin arbetsdag. Det har skapat

en företagskultur med kortare kontaktvägar, mer förståelse för

varandras uppgifter, och framför allt högre effektivitet.

- Det känns verkligen att vi har valt rätt väg. Själv tror jag att

vi kommer gå allt mer mot att erbjuda våra kunder helhets­

lösningar inom logistik och transport. Vår organisation har

kunnandet och mångsidigheten som krävs för att göra det,

avslutar Daniel.

Daniel Johansson, Områdeschef Terminal/Gate

Foto Bobo Lindblad