Position #12 December 2015
Johan Johansson, Områdeschef Bulklager
SSAB, som är Oxelösunds Hamns största kund, är beroende av
ett kontinuerligt tillflöde av bland annat kol och järnmalm. Detta
lossas med gripskopa från fartyg som anlöper hamnen, och
transporteras via transportband till bulklagerytor. Bulkgodset
lastas sedan upp på transportband som löper in i SSABs verk
samhet. Flödet har i grunden sett likadant ut i decennier, men
arbetet kring det utvecklas ständigt.
- Kring det här godsflödet finns en stor organisation som
hanterar produktion, underhåll och teknik. Bland annat jobbar
vi med att hålla våra transportband i ett bra tekniskt skick. To
talt arbetar 20 medarbetare med det här området, i ett femskift
med fyra personer i varje arbetslag. Vi har ett mål att anlägg
ningen ska ha en tillgänglighet på 97 %. Idag ligger vi över
det målet, berättar Johan.
I Oxelösunds Hamn löper kilometervis
med transportband som dagligen fraktar
gods till/från kajen och till SSAB. Att se till
att dessa transporter går så effektivt som
möjligt, kräver både överblick och detalj
kunskap. Den uppgiften tillfaller Johan
Johansson, områdeschef för bulklager,
och hans organisation.
När varje detalj räknas
Transportband ska rulla, där finns inte mycket utrymme för
tolkningar. Den stora utmaningen är att standardisera arbets
sättet och skapa en likhet i produktionen. Här har Oxelösunds
Hamn det senaste året genomfört en stor, företagsövergripande
processkartläggning. Målet har varit att identifiera och eliminera
problem, avvikelser och slöserier.
- Människor har en tendens att forma sin arbetsdag kring pro
blem, och därför blir avvikelser ofta osynliga. Med den här kart
läggningen blev mycket synliggjort och åtgärdat istället. Idag har
vi mycket få avvikelser. Att vi lyckats så bra är ett resultat av att
hela organisationen varit delaktig. Det roligaste har varit att varje
åtgärd direkt har gett effekt i produktionen. Detta skapar inte
bara större kundnytta. Det gör också vår arbetsmiljö bättre, och
mina medarbetarna gladare. Vi har fått en ännu bättre stämning
på företaget helt enkelt, avslutar Johan.
Att vara
spindeln
i nätet
Foto Bobo Lindblad