Previous Page  3 / 4 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 3 / 4 Next Page
Page Background

Position #12 December 2015

Johan Johansson, Områdeschef Bulklager

SSAB, som är Oxelösunds Hamns största kund, är beroende av

ett kontinuerligt tillflöde av bland annat kol och järnmalm. Detta

lossas med gripskopa från fartyg som anlöper hamnen, och

transporteras via transportband till bulklagerytor. Bulkgodset

lastas sedan upp på transportband som löper in i SSABs verk­

samhet. Flödet har i grunden sett likadant ut i decennier, men

arbetet kring det utvecklas ständigt.

- Kring det här godsflödet finns en stor organisation som

hanterar produktion, underhåll och teknik. Bland annat jobbar

vi med att hålla våra transportband i ett bra tekniskt skick. To­

talt arbetar 20 medarbetare med det här området, i ett femskift

med fyra personer i varje arbetslag. Vi har ett mål att anlägg­

ningen ska ha en tillgänglighet på 97 %. Idag ligger vi över

det målet, berättar Johan.

I Oxelösunds Hamn löper kilometervis

med transportband som dagligen fraktar

gods till/från kajen och till SSAB. Att se till

att dessa transporter går så effektivt som

möjligt, kräver både överblick och detalj­

kunskap. Den uppgiften tillfaller Johan

Johansson, områdeschef för bulklager,

och hans organisation.

När varje detalj räknas

Transportband ska rulla, där finns inte mycket utrymme för

tolkningar. Den stora utmaningen är att standardisera arbets­

sättet och skapa en likhet i produktionen. Här har Oxelösunds

Hamn det senaste året genomfört en stor, företagsövergripande

processkartläggning. Målet har varit att identifiera och eliminera

problem, avvikelser och slöserier.

- Människor har en tendens att forma sin arbetsdag kring pro­

blem, och därför blir avvikelser ofta osynliga. Med den här kart­

läggningen blev mycket synliggjort och åtgärdat istället. Idag har

vi mycket få avvikelser. Att vi lyckats så bra är ett resultat av att

hela organisationen varit delaktig. Det roligaste har varit att varje

åtgärd direkt har gett effekt i produktionen. Detta skapar inte

bara större kundnytta. Det gör också vår arbetsmiljö bättre, och

mina medarbetarna gladare. Vi har fått en ännu bättre stämning

på företaget helt enkelt, avslutar Johan.

Att vara

spindeln

i nätet

Foto Bobo Lindblad