Avfallshantering i Oxelösunds Hamn
All avfallshantering i hamnen är reglerad enligt lag. Både det avfall vi själva producerar och avfallet från fartygen som besöker hamnen. Vi har avfallsstationer för fast avfall, både vanligt och farligt, och tar iland allt sludge- och bilgevatten som fartygen vill lämna. I hamnen utgår vi från No special fee-principen, alltså att ingen extra avgift tas ut för avfall. Det ingår i hamnavgiften oavsett mängd och sort.
Vi hanterar cirka 1 100 kubikmeter sludge varje år. Vår avfallshantering uppgår till cirka 500 kubikmeter vanligt avfall och 25 kubikmeter farligt avfall. Det innefattar bland annat batterier, lysrör och målarfärg.
I verksamheten arbetar vi efter en hållbarhetscykel där vi återvinner det vi kan och kör det vi inte kan ta hand om på deponi. Idag återvinner vi cirka 225 ton skrot årligen. Som exempel tar vi löpande prov på överblivna massor, som vi analyserar och hanterar enligt resultat. En del återanvänds som fyllnadsmassor, resten kör vi till deponi.