Säkra anlöp

Säkerhetsåtgärder vid lastning och lossning

Anlöp som är säkra ska också vara snabba och effektiva. I hamnen arbetar vi efter stränga regelverk för att effektivisera anlöpen och samtidigt leva upp till våra mycket höga krav på minimerat antal olyckor och tillbud.

Följande säkerhetsregler vid lastning och lossning gäller i hamnen. Reglerna baseras på föreskrifter utgivna av Arbetsmiljölagen, Fartygssäkerhetslagen samt ILOs ”Safety and health in dock work”.

  • Ett säkerhetsnät ska finnas under landförbindelsen. Nätet ska vara fastsatt så det förhindrar fall mellan fartyg och kaj.
  • Däcket ska hållas rent och halkfritt.
  • Luckor och skärstockar ska placeras och medge tillräcklig plats för luckbas.
  • Arbetsplattform för luckbas ska ha skyddsräcke.
  • Förteckningen över farligt gods (enligt IMDG-code) och var detta gods är stuvat, ska överlämnas till ansvarig arbetsledning.
  • Vid sektionslastning eller -lossning ska det finnas säkerhetsnät, som hindrar att människor eller last störtar ner.
  • På RO-RO-fartyg ska avkörnings- och nedstörtningsskydd finnas vid hissöppningar. Personbefordran är tillåten endast om det klart framgår av hisscertifikatet.
  • Vid körning med förbränningsmotor i fartyget ska avgaserna evakueras effektivt.
  • Säkra tillträdelseleder ska finnas, väl belysta under mörker.
  • Besättningsmän och stuveriarbetare ska om möjligt inte arbeta samtidigt i lastrum.
  • Under arbete bör endast besättningsmän som deltar i lastnings- och lossningsarbetet vistas inom området för lasthantering.
  • Personalen ska ha reflekterande klädsel och personlig skyddsutrustning.
  • Patentlucka ska i öppet läge vara säkrad med mekanisk spärranordning.

Anlöpsregler

Oxelösunds Hamn är Ostkustens djuphamn. Vi utvecklar kontinuerligt säkrare rutiner i samarbete med sjötrafikområdeschefen och det Nautiska Rådet vid lotsplatsen i Oxelösund. Idag har vi kapacitet att ta emot fartyg med kapacitet:

  • Längd 250 meter och bredd 45 meter, dagtid
  • Längd 250 meter och bredd 35 meter, nattetid

Båtmansplikt

Från och med 2007-03-01 är användande av båtmän obligatoriskt vid ankomst till Oxelösunds Hamns alla kajer för fartyg med en längd (LOA) överstigande 70 m. Beslutet grundar sig på riskerna för personskador och för skador på kajanläggningarna vid förtöjning.